Waarom is wandelen goed voor je?

Persoonlijk vind ik wandelen heerlijk. Ik probeer dit dan ook met enig regelmaat te doen. Soms kom ik niet verder dan een ommetje in de wijk. Maar er zijn ook momenten waarop ik een wandeling van anderhalf uur over het strand of door het bos maak. Ik merk dat wandelen mij goed doet. Het is dan ook iets wat ik met enig regelmaat inzet in mijn begeleiding. Vaak heb ik tijdens deze momenten of de leukste gesprekken of lopen we in complete stilte en merk ik bij mezelf, maar vooral bij degene met wie ik aan het wandelen ben, dat er een soort rust ontstaat. Maar waarom is wandelen eigenlijk zo goed voor ons?

Wandelen is gezond

Wandelen is gezond en hier wordt ook vaak aan gerefereerd wanneer men het heeft over dertig minuten beweging per dag. Regelmatig wandelen versterkt namelijk de spieren, de botten en het kraakbeen. Dit zorgt ervoor dat je soepel blijft bewegen. Daarnaast draagt wandelen bij aan het verlagen van de bloeddruk, aan het vergroten van het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen en bevordert het de bloedsomloop. Doordat de bloedsomloop wordt bevorderd is een mens in staat helderder en frisser te denken.

Alles bij elkaar heeft wandelen best wel wat fysieke voordelen.

Nog meer voordelen van wandelen

Wandelen kent echter ook andere voordelen. Wandelen stimuleert je lichaam bijvoorbeeld ook om neurotransmitters, zoals serotonine, oxytocine en dopamine aan te maken. Deze stoffen dragen bij aan een goed gevoel (dopamine) en aan gevoel van rust en verbondenheid (oxytocine).

Waarom wandelen tijdens het begeleiden

Tijdens verschillende begeleidingsmomenten ga ik geregeld wandelen in de natuur. De natuur is een plek die voor velen rust en vrijheid uitstraalt. Ook biedt het wandelen in de natuur de gelegenheid om het over dingen te hebben die door beiden worden waargenomen in de natuur. Dit geeft de ruimte om het ijs te breken en op een fijne en veilige manier het gesprek te openen.

Wanneer ik wandel met kinderen en jongeren lopen we meestal naast elkaar. Het naast elkaar lopen wordt door de meesten als minder confronterend ervaren, dan tegenover elkaar zitten. Ook is er minder sprake van oogcontact. Oogcontact kan het lastig maken om onderwerpen te bespreken. Door naast elkaar te lopen, zonder oogcontact, is er ruimte om tijdens het praten ergens anders naar te kijken, stiltes te laten vallen die minder ongemakkelijk te voelen, of het hoofd door de wind leeg te laten waaien.

March 22, 2019